It was with Turkey's military help the international community was able to safeguard the UN-backed GNA and repel attacks launched by Haftar's LNA. By April 2020, the GNA was in a stronger position, with the LNA forces taking a battering in the battlefield. The GNA's military gains enabled diplomatic initiatives to reintroduce the UN framework and take steps to resolve the long-standing crisis. Since August 2020, a ceasefire in place, the UN’s political track continues to progress, a Libyan Political Dialogue Forum under UN auspices seeks to leverage parties toward national reconciliation and a new unity government that will be inclusive of both sides. The peace talks opened a window of opportunity to reach a political agreement and contain violence in Libya. But Haftar’s LNA reportedly violated the truce on several occasions. UN-backed Brigadier General Ali Al-Sharif recently stated that Haftar violated the ceasefire in Ubari, a strategic hub for Libya's migratory and oil flows. trtworld
Gli interventi turchi su suolo estero hanno portata di tipo prevalentemente militare e commerciale.
La ricerca di un percorso autonomo da parte dell'Egitto, che non escluderebbe comunque il sostegno ad Haftar, può fare la differenza e spronare gli altri protagonisti ad intraprendere un approccio di natura differente.
Nell'ipotesi che il dialogo avviato dalle nazioni unite inizi a dare frutti, riuscirebbe il riallacciamento italiano dei rapporti con Haftar a garantire maggiore equilibrio e poi a convincerlo a fare in qualche modo parte del processo di stabilizzazione?
Che ovviamente richiede molto più di un anno di tempo stabilito dalla road map disegnata in forma simbolica.
Si tratta di valutazioni che solo il direttore dell'AISE, che è in possesso dei codici di accesso ad Haftar, è in grado di fare e spiegare al governo .
Se ogni Paese continua a ragionare solo in termini d'interesse personale e a seconda delle esigenze del momento, è inutile sperare di raggiungere obiettivi concreti in un orizzonte più ampio.
Nessun commento:
Posta un commento