A member of the Knesset’s Foreign Relations and Defense Committee who has met with Cohen several times adds, “He and Bibi are the same thing. They see Iran as the be-all and end-all. Cohen constantly acts as his spokesman. He doesn’t see himself as the head of an autonomous intelligence body that operates independently, but as part of the prime minister’s policy apparatus. I really hope he’ll be capable of pounding on the table if, in his opinion, we are moving in a dangerous direction.”
Chaim Levinson Haaretz
The type of relationship between intelligence
and decision-maker is heavily affected by the management style that surrounds the
intelligence community and the whole government machinery. In a democratic society,
for instance, the attention that intelligence attracts would be much more different from the one in a totalitarian system.'*'* No leader is expected to accept intelligence estimates
without first considering their relevance to his/her preferred policy or strategy.
...Decision-makers need to set clear foreign policy objectives and
priorities. If the priorities of policymakers are unclear, the intelligence community will be
uncertain about what it is expected to deliver and will exert its energies toward efforts
that may be ignored. In democracies, the intelligence community does not exist for its
own sake.
...Intelligence assessments must be policy neutral.'*^ The
hallmark of intelligence is that it is based on fact, knowledge and rigorous analysis to
explain as objectively as possible what is happening and what is likely to happen in an
area or situation which requires that decisions be taken or policy made.
Intelligence and foreign policy. A comparison of British, American and Turkish systems
Haka Fidan Bilkent University 1999
Mamma Mina ricorda con orgoglio il bar mitzva del nipote a Vienna.
Tutta la famiglia si ritrovò in Austria, dove Yossi all'epoca prestava servizio, per celebrare l'accesso ai rituali ebraici che segnano l'età adulta. Yonathan veniva dall'Ungheria dove frequentava una scuola per persone con disabilità.
Il direttore del Mossad ama curare persone e questioni nel dettaglio.
A famiglia ed agenzia ha dato tutto quanto lui riteneva fosse loro necessario.
Ha badato molto al fattore umano inserendo persone con disabilità, ma ha anche dato accesso a minoranze religiose e aumentato l'assunzione di donne.
Il Mossad oggi è particolarmente temuto non solo per l'incredibile numero di operazioni portate a termine annualmente rispetto al passato, ma anche per l'uso mirato della tecnologia e l'accorta gestione amministrativa.
Quello che stona non è tanto il rapporto viscerale che avrebbe con Netanyahu, ma il fatto che i due, soprattutto rispetto all'Iran, non riescono ad andare oltre una visione militare degli eventi.
Il che è anche comprensibile per un Paese sempre sotto assedio come Israele.
Ma la complessità degli scenari attuali, e la miriade di interessi che li caratterizzano, richiedono un approccio più pragmatico. C'è poca diplomazia nell'impostazione di Cohen.
Infatti Israele è spesso isolato o rinchiuso nel club dei soliti noti.
L'America di Trump e il Golfo dei rampanti.
C'è anche troppa poca distanza dal primo ministro.
Il lavoro d'intelligence deve essere proposto al referente politico per stimolare il confronto e l'ampliamento degli orizzonti.
Al di là della deriva totalitaria, il modo d'interpretare il proprio ruolo come King maker, nel lungo termine rischia di rovinare l'ottimo lavoro svolto finora da Cohen.

Nessun commento:
Posta un commento